zaterdag 18 april 2009

Flauwe vent

Gisteren, bracht ik een paar bestellingen weg voor mijn werk.

Ik moest op een drukke rommelmarkt zijn, van een kerk.
Terwijl ik mijn spullen uitlaat en een weg baan door de menigte naar het kerkgebouw, kom ik recht voor een stuk antiek te staan. Ik schatte de man zo´n 75 jaar.

De kerk ligt op een verhoging de senior kwam van de trap naar beneden.
Onze wegen kruisen elkaar onderaan de trap.
Duidelijk buiten adem van de enorme inspanning van de afdaling staat de man, balancerend op het randje van zijn bewust zijn, naar adem te happen.
Als een koor danser die uit evenwicht raakt probeert hij niet flauw te vallen.

De mensen om de man merken het ook op en besluiten om meer plaats te maken en proberen de man te vermijden en hem de ruimte te geven om languit onderuit te gaan.
Met in iedere hand een plaat met 50 pudding broodjes zie ik de man hopeloos vechten tegen het verliezen van zijn bewust zijn.

Gevaarlijk dreigt de man naar achteren te vallen richting de stenen trap.
Als een omgehakte boom die traag zijn weg vindt naar de grond gaat de ouwe heer bijna onderuit.

Het merkwaardige gebeurt in een fractie van een seconde worden mijn platen met pudingbroodjes opgevangen door de omstanders.
Mijn handen zijn vrij om de ouwe eik op te vangen.
Ik spreek de man aan en houdt hem bij bewust zijn.
Langzaam aan laat ik hem plaats nemen op de trap.

De mensenmassa hoopt nu op.
Mijn pudingbroodjes dragers staan als lijfwachten naast me opgesteld.
Met zijn drieën blokkeren we nu de gehele trap.
De oude man is tot een ergernis voor de omstanders merk ik op.

Ik zoek mijn weg naar binnen om de platen met puddingbroodjes af te geven en alarmeer de organisatie over de man.
Eenmaal buiten gekomen met BHV-er en EHBO-er is het krasse oudje hem gepeerd.

Zijn vrouw was hem kwijt geraakt en maakte zich zorgen om hem ze zag hem bij de trap en heeft hem toen maar gauw mee genomen al mopperend tegen hem verteld ze dat hij voortaan beter op moet letten want voor je het weet kan er wat gebeurt zijn, samen stiefelen ze de rommelmarkt af.
Op weg naar huis. Om misschien wel lekker aan de koffie met een pudding broodje te gaan!

1 opmerking:

Petra Stolk zei

wat een verhaal joh.....hahahha