vrijdag 7 november 2008

Gast schrijver; Vriend Hilldebrand van Kuyeren

Zo af en toe laat ik vrienden van mij een stukje op mijn blog schrijven.
Vandaag schrijft mijn vriend Hildebrand.
Hildebrand ken ik van een intensieve samenwerking afgelopen zomer aan het Diverse City project. Hildebrand is een ster in persberichten schrijven.
Dat bleek ook de afgelopen zomer zo te zijn want voor het Diverse City project hebben we regionaal en landelijke media aandacht gekregen



Vanochtend kreeg ik een mailtje met het verzoek of ik een persbericht wil maken voor de actie van Levend Water: ze delen gratis paraplu's uit met de opdruk www.waaromeengratisparaplu.nl .
Nee, geen marketingactie voor een bedrijf, maar voor de kerk.
Of nog beter gezegt: voor het christelijk geloof

Ooit was evangeliseren een modern woord. Maar nu al lang niet meer. In mijn ogen heeft het woord een beetje negatieve lading. Vanochtend vroeg ik mij af waarom we het eigenlijk niet over marketing hebben? Immers, evangeliseren is toch eigenlijk een vorm van marketing?

De beste vorm van marketing, is als je niets hoeft te doen, en je klanten zo enthousiast zijn dat ze over je merk aan anderen over vertellen. Mond tot mondreclame. Klanten doen dat niet omdat ze zich daarvoor verplicht voelen, maar omdat ze zo enthousiast zijn. Met het christelijk geloof zou dit eveneens de meest natuurlijke en beste weg zijn.

Maar bedrijven denken ook na hoe ze hun boodschap zelf actief kunnen verspreiden. Bij kerken is het niet anders. Alleen wordt het dan evangeliseren genoemd. Waarom?

We kennen tegenwordig vele soorten van marketing. Ook de term "politieke marketing". Wat mij betreft mag aan dat rijtje "christen marketing" worden toegevoegd.

Wat mij betreft mogen we in de kerk "een marketingafdeling" krijgen, in plaats van een evangelisatie commissie. Of, laat ik het anders vragen: zou jij willen helpen bij de marketingafdeling van een kerk? Of ga je liever evangeliseren?

2 opmerkingen:

Li zei

wanneer komt ie kameel nou????

Li

Anoniem zei

Ik vind dat we veel te moeilijk doen over woorden met een bepaalde lading.

Laten we evangelisatie niet vervangen door marketingactie, maar gewoon de wellicht negatieve associaties en vooroordelen aan de kant zetten en er voor gaan. Iets een marketingactie noemen en bij die actie het evangelie vertellen... dat is gewoon vreemd als je er al het woord 'evangelisatie' voor hebt.

Evenzo, laten we niet altijd proberen mensen die een niet-blanke huidskleur hebben een 'persoon met een gekleurde huid' te noemen ofzo, maar gewoon 'zwart'. Je hebt blanken en je hebt zwarten (of bruine mensen). Ik als blanke heb er toch ook geen moeite mee dat iemand mij als blank bestempelt?

Net zoals iemand die op de radio was en het vervelend vond dat ze gehandicapt werd genoemd. Nee, ze kon niet lopen! Dat was wat de DJ moest zeggen. Kom op zeg, waarom moeten we overal omheen draaien omdat mensen negatieve associaties hebben. We moeten gewoon leren normaal om te gaan met iemand die gehandicapt is.

Nou ja, misschien ben ik niet heel duidelijk, maar wellicht snap je wel wat ik bedoel.