zondag 21 december 2008

Thema preek Aanstekelijk

Afgelopen vrijdag mijn eerste preek gedaan.
N.a.v. het thema van de Kerstmissie ´´Aanstekelijk´´

Het was het eerste jaar dat de organisatie besloot om er een thema aan te hangen.
Dit hebben we geprobeerd te verwerken in de posters en flyers.
Op zich al een hele klus.

Daarna werd mij gevraagd er ook nog iets over te vertellen.
Dat viel niet mee.
Althans....
Ik heb het volgende geprobeerd te verwoorden afgelopen vrijdag

In het woordenboek vond ik dit over het Aanstekelijk
# Iets dat snel overdraagbaar is
# Besmettelijk
# Gemakkelijk op andere overgaand

Ik zelf moest bij het ´´Aanstekelijk´´denken aan
# Dat je er naar kunt streven dat andere kunnen zien dat je christen bent
# In iedere geval in mijn doen en laten
# Dat ik als het ware licht uitstraal

Bij het maken van deze preek moest ik aan twee teksten uit de bijbel denken.
Joh 8:12
Ik ben het Licht voor de wereld.
Wie mij volgt loopt nooit in het donker, maar heeft licht dat levengeeft
2 Cor 4:6
De God die heeft gezegd; Uit het de duisternis zal Licht schijnen.

Vooral bij dat laatste gedeelte uit 2 Cor 4 sprak me bijzonder aan.
Uit het de duisternis zal Licht schijnen.
Dat is mijn kerstverhaal!
Dat is jou kerstverhaal!

Jezus die besluit om het contact te herstellen tussen jou en God.
Wordt geboren in het armoedigste plekje op de wereld.
Een stal in Bethlemhem.
Het is moeilijk te begrijpen maar Jezus was er al voor Hij geboren werd.
Het was niet zo dat toen Maria een kindje kreeg toen onstond Jezus pas.
Nee Jezus zag het verlangen van God om contact te hebben met jou.
Hij besloot om naar de aarde te komen en de zonde die scheiding bracht tussen jou en God voor altijd en eeuwig weg te halen.

Moet je voorstellen hoe klein dat begonnen is.
In zo´n stalletje.
En dat toch al duizende dingen in het oude testament verwijzen naar dit moment!

Dat contact dat Jezus hersteld heeft, waardoor jij heel dicht bij God kunt komen.
En een relatie met hem hebben.
Dat contact als je daarover kunt vertellen, aan andere, dat is aanstekelijk!
Als jij kunt overbrengen aan een ander vanuit je eigen ervaring dat je God persoonlijk kent, dat je hem ervaren hebt in zovele situaties in je leven dat werkt aanstekelijk!

Want wij dienen een Levende God.
Geen God van hout, steen of koper maar een levende God die relatie met je wil.

2 opmerkingen:

Gerben zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Handjes zei

Goed gedaan, Leon! "Leuk!"

We dienen een God met een hart van goud ;) .