woensdag 4 februari 2009

email

Het gebruik van email is denk ik de laatste jaren zo gewoon geworden.
Het gaat het gebruik van de telefoon voorbij.

Sommigen hebben er grote moeite mee als ze ongevraagd een emailtje krijgen.
Ze zien hun email adres als iets persoonlijks.

Toch raar?

Mijn brievenbus hangt aan de buitenkant van mijn huis.
Iedereen mag daar iets in doen wat hij aan mij kwijt wil.
Zo krijg ik rekeningen binnen, kranten, folders maar het is me zelfs ook een keer overkomen dat er ongevraagd geld in zat!
Maar om nu te zeggen dat ik iets persoonlijks heb met mijn brievenbus?
Dat wat je in mijn brievenbus stopt eigenlijk gelijk in mij komt?
Nou nee, daar hebben we tegenwoordig mooi stickers voor. Als je geen reclame wilt.

Zo werkt het ook op internet
Iedereen heeft wel een spam filter, want we willen niet iedere dag geconfronteerd worden met erectie pillen.

Hoe persoonlijk vindt jij je email adres?

Zou jij er moeite mee hebben als jou email adres in een email adressen boek komt te staan van jou woonplaats.
Vergelijkbaar met het telefoonboek.
Ik vraag me af waarom is dat er niet?

Het zou evangeliseren ook wel een heel stuk gemakkelijker maken!

1 opmerking:

Handjes zei

Vind je het leuk om 30 ongevraagde SMS'jes op je mobiel per dag te ontvangen? Tijdens het avondeten steeds gebeld worden met de vraag "Heeft u een krediet bij bedrijf xxx"? Elke avond een paar schijtende postduiven met ongevraagde post op je dak?

Een e-mailadres is een kostbaar iets. Vaak heb je er voor betaald, beschik je over een beperkte hoeveelheid MB aan ruimte. Spam vormt bovendien een groot probleem voor de providers (dataverkeer, stroomverbruik, etc.).

Spam kan bovendien groteske vormen aannemen. Anders dan bij een brievenbus dus.

Het is daarom eigenlijk een omgekeerde redenering "je hebt toch een spamfilter"? Nee, spam moet stoppen! Ik wil geen spamfilter.

Gelukkig komt er dit jaar nieuwe wetgeving. Het is vanaf 1 juli 2009 verboden (!) om bedrijven én consumenten zomaar ongevraagd een mail te sturen. Je moet dus echt van tevoren toestemming hebben van de ontvanger en ook over welk onderwerp.

Let wel, deze wet geldt alleen voor bedrijven. Wanneer je als particulier, vereniging of kerk wilt 'spammen', dan kan dat nog. Of het wenselijk is?

Wanneer ik jou(w) (diensten) nodig heb, Google ik je wel ;) . Don't call us, we'll call you.