dinsdag 10 februari 2009

Heerlijk

Het is heerlijk geweest.
Het afgelopen weekend even samen weg.
Even samen met elkaar.
We zijn ontzettend gezegend met Emily.
Ze heeft spontaan aangeboden op Daniël en Joël op te passen.
Wat een zegen!

Met heel veel moeite probeer ik het ontspannen gevoel nog even vast te houden.
Even geen drukte, niet gelijk achter mijn computer geen afspraken.

Het is me niet gelukt kan ik je al verklappen.
De frustraties en de teleurstelling bespringen me op dit moment.

Het frustreert me en stelt me soms zo teleur dat ik begin te ervaren wat er in Effeze geschreven staat;12 Want onze strijd gaat niet tegen mensen van vlees en bloed, maar tegen de overheden, de machten en de heersers van deze duistere wereld, tegen de geestelijke en bovenaardse machten van het kwaad.


Mijn frustraties richten zich nu vooral op de discussie die ontstaan is n.a.v. Andries Knevel. Misschien is dit wel teveel eer voor de man want Andries is het boegbeeld geworden van het evoltie-denken dat geschapen is door Cees dekker.

Evolutie theorie = Darwin.
Als je ook maar iets begrijpt van de evolutie in zijn geheel, dus niet alleen het laatste stukje van de theorie waarin we van aap tot mens gekomen zijn begin ik me steeds meer af te vragen, waarom er niemand begrijpt dat de evolutie theorie de komst van Jezus totaal uitsluit!
God blies de Geest in de mens, in zijn ziel, in een aap zit geen ziel!

Waarom strijden we tegen elkaar met dit soort discussies?


De overheden, de machten en de heersers van deze duistere wereld de geestelijke en bovenaardse machten van het kwaad zoals genoemd in het Effeze hoofdstuk zijn er alles bij gebaat om verwarring te zaaien.
Niets nieuws, want zo lezen we in Openbaringen al dat deze zelfde gemeente gewaarschuwd word voor de leer van de Nikolaïeten.
Ze brachten verwarring door hun rare theorieën.

Nikolaiten komen al heel vroeg in de bijbel voor ze probeerde zich te vermengen met Gods volk dat door de woestijn trok op naar het beloofde land.
Het was een sluw plan van Billeam om het volk van Moab te vermengen met het volk van God.

De leer van de Nikalaiten scheiden Geest en vlees!


Idioot is het om te zien dat er christenen tegen elkaar opstaan door dit soort theorieën.

Terwijl er nog een wereld te winnen is!

Het is weer heerlijk om thuis te zijn.


Wie een oor heeft die hore.....

4 opmerkingen:

Eef zei

Goed om te lezen! God is almachtig, ik denk dat God maar met Zijn oog hoeft te knipperen om daarmee iets tot stand te brengen. Wij beperken God allemaal in het beperkte van onze wetenschap en ons kennen. Veel weten wij gewoon nog niet en omdat mensen het niet snappen gaan ze(/we) er toch maar een verklaring aan vastpinnen.
Moeilijk hoor!

Handjes zei

Het is gevaarlijk om te zeggen dat de evolutietheorie niet van God is. Om een paar redenen:

1. Als je ook maar iets begrijpt van evolutietheorie, moet je een onderscheid maken tussen bijvoorbeeld macro- en micro-evolutie.
2. Cees Dekker hangt niet de klassieke (achterhaalde) evolutieleer van Darwin aan, maar
het 'intelligent design' concept.
3. God is een groot God. Zoals de bijbel het beschrijft, is een beschrijfenis ;) . En "waar". Maar er stond ook nergens in de bijbel dat God de zwaartekracht schiep. Toch bestaat die. Zo heeft Newton eeuwen later aangetoond.
Dus: Gods schepping is een mysterie. IEDEREEN die claimt dat het zo en zo is gegaan stopt God in een (te) klein doosje. Laten we ons verwonderen over de schepping en wetenschap bedrijven.
4. Er is geen conflict tussen wetenschap en de bijbel. Door lompe stellingen zonder vorm van discussie aan te nemen, schep je echter wel een conflict.
5. Boute stellingnames zijn niet goed voor ons imago als christenen. Een gezonde, wetenschappelijke én bijbelse discussie wel. Cees Dekker doet dat. Knevel doet dat ook. Ik vind het geweldig dat Andries Knevel het aandurft om open vragen te stellen. We stellen als christenen veel te weinig open vragen. Daarom krijgen we ook altijd - terecht- de (ongelovige) wetenschappers over ons heen die logischerwijs roepen: "Die christenen geloven in eeuwenoude stokpaardjes, ze zijn volstrekt ongeloofwaardig." Gods schepping is zo complex en paradoxaal soms. Waarom de wetenschap overlaten aan ongelovigen?
6. In de wetenschap én in het christendom mag je vragen stellen. Om nu meteen Efeze te gaan citeren over geestelijke strijd vind ik de deur dichtgooien. Geloof is gebaseerd op vragen stellen. "When everything gets answered, it's fake. The mystery IS the truth." (Rob Bell in: Velvet Elvis). Zelfs Jezus' allerlaatste woorden waren een vraag...

N.B. Aan bovenstaande valt geenzins mijn mening af te lezen over evolutie of welke theorie dan ook.

Anoniem zei

Waarom hebben apen geen ziel?

Anoniem zei

Leon´s stukje ging in feite over het muggegezift tussen christenen, maar is uit de reakties gekomen op een zeer aktueel onderwerp: Evolutie, schepping of Intelligent Design (ID). Een aantal prominente christenen (Knevel enzo) geloven nu in ID, wat inhoudt dat er evolutie moet zijn met God als bedenker van dit alles. Ik vraag mij ten sterkste af waarom sommige christenen het niet gewoon kunnen geloven dat God de aarde in 6 dagen heeft geschapen en ook ineens de mens, de 1e Adam. Als God God is, en dus oppermachtig, dan kan Hij dit zelfs in een oogwenk allemaal scheppen zie reaktie van Eef). God koos ervoor dit in 6 dagen te doen ons ten voorbeeld, zodat wij ook 6 dagen werken en de 7e dag rusten. ALs dit in miljoenen jaren was, dan kunnen die christenen net zo goed hun Shabbat/zondag ook maar niet meer houden en 7 dagen gaan werken en eens in de miljoen jaar rust nemen ;o)
Verder sluit evolutie de komst van de 2e Adam (Jezus) toch uit??? Evolutie gaat uit van survival of the fittest, m.a.w. de zwakken sterven. Jezus kwam voor juist voor de zwakken, de armen, de verdrukten (Lucas 4:18). Hij was de verlosser die de wereld nodig heeft. Bij een evolutionair systeem heeft de wereld geen verlosser nodig, toch? Wat betreft de aap/mens theorie. De Bijbel is er duidelijk over dat wij mensen geschapen zijn naar Gods beeld (Genesis 1:26). De mens is net als God drie-enig (geest, ziel en lichaam). God blies de levensadem in de mens (Genesis 2:7), dit woord adem in het Hebreeuws is hetzelfde woord als Geest. Wij ontvingen als mens dus een geest. Ook Salomo geeft in Prediker 3:18-21 en Prediker 12:7 aan dat de geest van de mens na het sterven terugkeert naar waar die vandaan komt, de hemel. Niet zo bij de dieren. Dat neemt niet weg dat ik niet denk dat er geen dieren in de hemel zijn. Wel is het zo dat wij mensen van een hogere rangorde zijn als de dieren, hoe kunnen wij dan van een aap afstammen? Nee... ik geloof in wat de Bijbel mij leert en breek mijn hoofd niet over allemaal vreemde theoriën om mijn geloof geloofwaardig te maken voor de niet-christenen. Big-bang, oersoep, evolutietheorie, aap afstammen etc. Dat vind ik pas ongeloofwaardig!!!
Mylène